sluizen

sluizen

Anand - Carlsen

De eerste match van de eeuw:
Anand-Carlsen 


Over een paar weken begint de WK-match waar de schaakwereld al lange tijd naar uitkijkt: de match tussen wereldkampioen Vishy Anand uit India en de Noorse uitdager Magnus Carlsen wordt in de woonplaats van de titelverdediger gespeeld. In Chennai wordt de eerste partij op 9 november geopend. De aandacht voor de match is niet alleen in de schaakwereld enorm; in het matchlogo lezen we niets minder dan:
"Anand-Carlsen: The Ultimate Championship." 

De match op het web 

Eind september ging de officiële matchsite van de FIDE online: http://chennai2013.fide.com/.
De site ziet er goed uit, waarbij we natuurlijk af moeten wachten of de site de te verwachten toestroom tijdens de partijen aankan. Links naar de social media mogen niet ontbreken en zo vindt u verwijzingen naar Twitter, Facebook en de fotosite Flickr op de site. Er zijn zelfs matchapps voor Android en iOS (Apple) gratis te verkrijgen, zodat u dus geen enkel excuus heeft om de match niet te volgen! Opvallend is wei dat de website geheel wordt verzorgd door het Bulgaarse ChessDom. Van FIDE partner AGON, die ongeveer een jaar geleden in de persoon van Andrew Paulson de schaak­wereld dacht te reformeren, is na de multi­mediale flop tijdens het Kandidatentoernooi in London niets wezenlijks meer vernomen.
Enkele maanden geleden verscheen er al een hele aardige site die zich met de match bezighoudt:
www.worldchesschampion­ship2013.com. Op deze site, die verzorgd wordt door het tijdschrift Chessmagazine B&W uit Lucknow, India, vindt u enorm veel informatie over de spelers en een karrenvracht aan links en filmmateriaal. Op de site vindt u ook allerlei aardige reclamespotjes waarin de spelers een hoofdrol hebben. Beide spelers hebben weliswaar via hun sponsors verschillende blogs en websites, maar die zijn niet altijd up-to-date. De blog van Carlsen bij zijn sponsor Arctic is echter wei aardig. Surf maar eens naar www.arcticsec.no

De match in Noorwegen en India

Schaken in Noorwegen = Magnus Carlsen. Als de uitdager het waagt van een vijfmeter toren in het water te springen, staat dat de volgende dag op de voorpagina van VG, de grootste krant van Noorwegen. Kijk af en toe eens op www.vg.no en www.vgtv.no. VG is een sponsor van Carlsen en zal de match uitputtend in de Noorse media verslaan.

En natuurlijk draaien in India de media al maandenlang warm. Een match van de nationale held Anand tegen de nummer 1 van de wereld is immers groot nieuws. De ontelbare sites en kranten en India kunt u waarschijnlijk het beste volgen via het nieuwsportaal  http://news.google.co.in/.

Social media 

Social media, volgens Wikipedia "een verzamelbegrip voor online platformen, waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een professionele redactie de inhoud verzorgen" spelen een steeds grotere rol, ook in de schaakwereld.
Facebook is natuurlijk bekend, maar vooral via Twitter krijgt u razendsnel informatie binnen. Naar wens op uw computer, tablet of mobieltje.
Ais u de spelers op Twitter wil volgen voegt u @MagnusCarlsen en @Vishy64TheKing aan uw volglijst toe. De eerste overwinning op dat punt heeft Carlsen al binnen: met ruim 30.000 'followers' overvleugelt hij de kampioen, die het met 'slechts' 18.000 volgelingen moet doen. Voegt u ook maar @FWCM2013 aan de lijst toe, het officiële account van de WK match. Interessant zijn verder de accounts @Agdestein -Espen Agdestein, de manager van Carlsen, @gmjlh - Jon Ludwig Hammer, GM, secondant en vriend van Carlsen en @TarjeiJS - Tarjei Svensen, een Noorse schaakjournalist, die veel en handige links naar Noorse media twittert. In Chennai zal de bekende filmer Vijay Kumar heel veel video's maken en die via zijn account @Veekaypix verspreiden. @bandwindia is het account van de bovengenoemde 'alternatieve' matchsite. Nog tips? Stuur een tweet aan uw @Chessurfer.

(Bron: Schaakmagazine - okt 2013 - Eric van Reem)